Φόρος εισοδήματος: Τεκμήρια και αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις ανεβάζουν τον λογαριασμό στα 5,1 δισ. ευρώ

Η φορολογία εισοδήματος στην Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνεται, με τον συνολικό φόρο για το 2025 να φτάνει τα 5,1 δισ. ευρώ, καταγράφοντας νέο ιστορικό υψηλό.

Η αύξηση των μισθών σε δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων, η τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και οι ενισχυμένοι ηλεκτρονικοί έλεγχοι της ΑΑΔΕ αποτελούν τους βασικούς παράγοντες της ανόδου του φόρου εισοδήματος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της φορολογικής διοίκησης, 6,83 εκατ. δηλώσεις είχαν υποβληθεί μέχρι τις 5 Οκτωβρίου, δηλαδή 100.000 περισσότερες συγκριτικά με τις 6,73 εκατ. που είχαν συμπληρωθεί έως τις 24 Ιουλίου που αποτελούσε την πρώτη καταληκτική ημερομηνία.

Ιδιαίτερα για τους ελεύθερους επαγγελματίες, το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα αυξήθηκε περίπου 6% για το 2025 φτάνοντας τα 12.320 ευρώ από 11.620 ευρώ.

Για όσους όσους φορολογήθηκαν βάσει τεκμηρίου, ο φόρος να είναι έως και 33,8% υψηλότερος σε σχέση με πέρυσι.

Παράλληλα, οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις περιορίζουν τις αποκλίσεις στα δηλωμένα εισοδήματα.

Το ποσό σημειώνει άνοδο κατά περίπου 53,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι, όταν ο φόρος είχε υπολογιστεί στα 5,069 δισ. ευρώ, ενώ η τελική εκκαθάριση αναμένεται να «φουσκώσει» ακόμη περισσότερο τον λογαριασμό.

Η φορολογική επιβάρυνση από τον φόρο εισοδήματος ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια. Από 3,207 δισ. ευρώ που είχαν βεβαιωθεί το 2022, το ποσό αυξήθηκε σε 3,79 δισ. ευρώ το 2023, σε 4,814 δισ. ευρώ το 2024 και έφτασε τα 5,069 δισ. ευρώ το 2025.

Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση αυτή διαδραμάτισε η άνοδος των ονομαστικών αποδοχών, ως αποτέλεσμα τόσο των αυξήσεων στον κατώτατο μισθό και της επαναφοράς των τριετιών, παράγοντες που οδήγησαν τους φορολογούμενους σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια.

Αυτόματη επιβολή προστίμων

Οι εκπρόθεσμες φορολογικές δηλώσεις οδηγούν στην επιβολή προστίμου, εφόσον από την εκκαθάριση προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή που ξεπερνά τα 100 ευρώ.

Από τη ρύθμιση εξαιρούνται οι δηλώσεις που υποβάλλονται εκπρόθεσμα για λογαριασμό ανηλίκων, καθώς και οι δηλώσεις γονέων που αφορούν εισοδήματα ανήλικων τέκνων.

Η ΑΑΔΕ έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή την αυτόματη επιβολή προστίμων για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις. Η εν λόγω διαδικασία εφαρμόστηκε αρχικά, από φέτος, στα νομικά πρόσωπα, ενώ το επόμενο στάδιο προβλέπει την επέκτασή της και στα φυσικά πρόσωπα.

Τα σχετικά πρόστιμα υπολογίζονται, εκδίδονται και κοινοποιούνται ηλεκτρονικά μέσω της myAADE, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη ενέργεια από τη φορολογική διοίκηση.

To άρθρο Φόρος εισοδήματος: Τεκμήρια και αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις ανεβάζουν τον λογαριασμό στα 5,1 δισ. ευρώ δημοσιεύτηκε στο NewsIT .