Η αντικαταβολή μένει, τα μετρητά φεύγουν – Όλες οι νέες ρυθμίσεις

Νέους κανόνες για οφειλέτες, servicers, κρυπτονομίσματα, ηλεκτρονικές πληρωμές και χρηματοπιστωτική αγορά φέρνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 22 Οκτωβρίου 2026.

Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται 16 παρεμβάσεις για το ιδιωτικό χρέος, με αυστηρότερες υποχρεώσεις για τράπεζες και servicers, ανώτατο όριο 15% στην προκαταβολή για διμερείς ρυθμίσεις και ισχυρότερη προστασία για όσους εξυπηρετούν κανονικά τις οφειλές τους.

Παράλληλα, θεσπίζεται για πρώτη φορά φορολογικό πλαίσιο για τα κρυπτονομίσματα. Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμη υποχρεωτικές ηλεκτρονικές πληρωμές στις παραδόσεις μέσω courier, τη δημιουργία Τράπεζα Αξιών Ακινήτων για την παρακολούθηση της αγοράς ακινήτων, την υποβολή δήλωσης Ε9 από την Εκκλησία της Ελλάδος για ακίνητα Ιερών Μονών καθώς και το νέο καθεστώς της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο.

Τέλος στα μετρητά μέσω courier

Η  αντικαταβολή στις παραδόσεις δεμάτων μένει, τα μετρητά φεύγουν. Η νέα διάταξη που φέρνει το υπό διαβούλευση πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο θα εξοφλούνται οι αγορές που φτάνουν στην πόρτα μας μέσω courier, καθιστώντας υποχρεωτική την ηλεκτρονική πληρωμή κατά την παράδοση, ανεξαρτήτως ποσού. Ο καταναλωτής θα εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να επιλέγει την αντικαταβολή ως τρόπο εξόφλησης της παραγγελίας του κατά την παραλαβή.

Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος πληρωμής. Η εξόφληση παύει να γίνεται με μετρητά και θα πραγματοποιείται αποκλειστικά με κάρτα ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο, ακόμη και όταν η αξία της αγοράς είναι μικρή, της τάξης των 20 ή 30 ευρώ. Η νέα ρύθμιση θα ενεργοποιηθεί από την ημερομηνία έκδοσης της υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του νέου καθεστώτος για τις παραδόσεις αγαθών μέσω επιχειρήσεων ταχυμεταφοράς (courier).

Οι εξαιρέσεις

Από την εφαρμογή του μέτρου θα προβλέπονται εξαιρέσεις τόσο για συγκεκριμένες κατηγορίες παραδόσεων αγαθών όσο και για κατηγορίες φυσικών προσώπων που δεν θα υπάγονται στην υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη νέα ρύθμιση θα εξαιρούνται:

Ο τομέας της εστίασης, δηλαδή οι παραδόσεις φαγητού, καφέ και αναψυκτικών. Δηλαδή όσοι παραγγέλνουν στο σπίτι τους φαγητό θα μπορούν κατά την παράδοση του πακέτου τους να πληρώνουν με μετρητά. Τα είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα φάρμακα Συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών όπως όσοι έχουν συμπληρώσει το 70ό έτος της ηλικίας τους, άτομα με αναπηρία, όσοι κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων.

Χωρίς όριο

Με τη νέα ρύθμιση ο κανόνας που ισχύει σήμερα με τον οποίο οι συναλλαγές με ιδιώτες αξίας 500 ευρώ και άνω εξοφλούνται υποχρεωτικά με ηλεκτρονικά μέσα, παραμένει ως έχει. Για τις παραδόσεις μέσω επιχειρήσεων ταχυμεταφοράς, όμως, εισάγεται ειδικό καθεστώς που προβλέπει ότι  όταν η πληρωμή γίνεται κατά την παράδοση με κούριερ δεν θα υπάρχει πλέον κατώτατο όριο για την υποχρεωτική ηλεκτρονική εξόφληση.

Crypto: φόρος 10% στα κέρδη

Κανόνες για τη φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων θεσπίζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κλείνοντας το νομοθετικό κενό που υπήρχε μέχρι σήμερα. Η υπεραξία των φυσικών προσώπων από την πώληση κρυπτοστοιχείων θα φορολογείται με συντελεστή 10%, ενώ κέρδη έως 500 ευρώ τον χρόνο θα παραμένουν αφορολόγητα. Η ανταλλαγή ενός κρυπτονομίσματος με άλλο δεν θα δημιουργεί φορολογητέα υπεραξία.

Παράλληλα, ανοίγει «παράθυρο» για οικειοθελή δήλωση παλαιότερων κερδών χωρίς πρόστιμα και τόκους. Με συντελεστή 10% θα φορολογούνται επίσης οι αποδόσεις από staking, δανεισμό και παροχή ρευστότητας, ως εισόδημα από τόκους. Παράλληλα, η αγορά crypto θα λαμβάνεται πλέον υπόψη ως δαπάνη απόκτησης περιουσιακού στοιχείου για την εφαρμογή των τεκμηρίων, ενώ η πώλησή τους απαλλάσσεται από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής. Για τον φόρο κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, τα κρυπτοστοιχεία χαρακτηρίζονται ως ασώματη κινητή περιουσία κείμενη στην αλλοδαπή και η αξία τους θα προσδιορίζεται με βάση την αξία τους σε ευρώ κατά την προηγούμενη ημέρα από τον χρόνο γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης.

Ευκολότερες μεταβιβάσεις

Διευκολύνονται ακόμη περισσότερο οι μεταβιβάσεις ακινήτων για πρόσωπα που ευθύνονται αλληλεγγύως για φορολογικές οφειλές εταιρειών, εφόσον τα χρέη έχουν ρυθμιστεί και η επιχείρηση παραμένει συνεπής στις υποχρεώσεις της.

Η ρύθμιση που προβλέπει ότι δεν τίθεται όρος παρακράτησης επί του τιμήματος ούτε εγγράφεται εμπράγματο βάρος κατά την έκδοση φορολογικής ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος εφαρμόζεται και για το πρόσωπο που φέρει αλληλέγγυα ευθύνη και η συμμετοχή του στη μετοχική ή εταιρική σύνθεση υπερβαίνει το 5% ή, στην περίπτωση εισηγμένης εταιρείας, το 0,5%.

Για να ενεργοποιηθεί η εξαίρεση θα πρέπει να πληρούνται σωρευτικά τέσσερις προϋποθέσεις:

  • Η εταιρεία να έχει συσταθεί τουλάχιστον πέντε χρόνια πριν από την αίτηση για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας.
  • Το σύνολο των οφειλών της να έχει υπαχθεί σε ρύθμιση, η οποία εξυπηρετείται κανονικά.
  • Να μην υπάρχουν οφειλές που ανάγονται σε χρόνο παλαιότερο των τριών ετών πριν από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση.
  • Η εταιρεία να μην έχει καθυστερήσει την εμπρόθεσμη καταβολή δόσης ρυθμισμένων οφειλών κατά την τελευταία πενταετία.