Συντάξεις: Με ρυθμούς χελώνας τα αναδρομικά 11μήνου

Σε γολγοθά εξελίσσεται για χιλιάδες συνταξιούχους το θέμα της καταβολής των αναδρομικών 11μήνου (Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016), αφού η διαδικασία προχωράει με αργούς ρυθμούς και μόνο ένα μικρό μέρος των δικαιούχων έχει ήδη πληρωθεί. Παράλληλα, πολλοί συνταξιούχοι – δικαιούχοι έχουν αποβιώσει και οι κληρονόμοι τους καλούνται να συγκεντρώσουν μεγάλο αριθμό δικαιολογητικών για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Το θέμα αφορά περίπου 370.000 συνταξιούχους που είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας την επιστροφή περικοπών στις επικουρικές συντάξεις, στα δώρα των επικουρικών, αλλά και στα δώρα των κύριων συντάξεων για το γνωστό 11μηνο από τις 11 Ιουνίου 2015 έως τις 12 Μαΐου 2016. Οι δικαιούχοι αυτοί δικαιώνονται πλέον με μαζικές αποφάσεις των πρωτοδικείων και λαμβάνουν αναδρομικά που, μαζί με τους τόκους έως και επτά ετών, μπορούν να φτάσουν μεικτά (και χωρίς τον τόκο 6%) περίπου τα 4.000 ευρώ.

Ωστόσο, η διαδικασία προχωράει με αργούς ρυθμούς. Παρά το γεγονός ότι ο ΕΦΚΑ δεν ασκεί εφέσεις στις περισσότερες περιπτώσεις, μόνο περίπου 20.000 δικαιούχοι έχουν πληρωθεί μέχρι σήμερα, ενώ χιλιάδες ακόμη περιμένουν την εκδίκαση ή την εκτέλεση των αποφάσεων. Επισημαίνεται ότι τα αναδρομικά του 11μήνου καταβάλλονται με τόκο 6% και αφορούν αποκλειστικά μόνο τους 370.000 συνταξιούχους οι οποίοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη, αψηφώντας τις νουθεσίες των κυβερνητικών στελεχών που τους έλεγαν (π.χ. ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας) ότι δεν χρειάζεται να ταλαιπωρούνται στα δικαστήρια.

Η κυβέρνηση, και συγκεκριμένα ο Στέλιος Πέτσας, το καλοκαίρι του 2020, προέτρεπε τους συνταξιούχους να μην προσφύγουν στα δικαστήρια και να έχουν… υπομονή! Χαρακτηριστικά, στις 15 Ιουλίου του 2020, ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος, στη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, δήλωνε ανερυθρίαστα: «Η έκκληση που θα ήθελα να κάνω είναι οι συνταξιούχοι να έχουν λίγη υπομονή και να μην προσφεύγουν σε ένδικα μέσα, γιατί αυτό συνεπάγεται μεγάλη γραφειοκρατία, φόρτο στα δικαστήρια και φυσικά δαπάνη για τους ίδιους». Μάλιστα, ο ίδιος υποσχόταν πως «θα υπάρξει οριζόντια λύση και δεν χρειάζεται κανείς να προσφεύγει στη Δικαιοσύνη». Ηρθε στη συνέχεια διάταξη νόμου επί υπουργίας Γιάννη Βρούτση που όρισε ότι μετά το 2020 χάνεται το δικαίωμα προσφυγής!

Εξι κρατήσεις

Τονίζεται ότι τα αναδρομικά του 11μήνου, που αφορούν το διάστημα Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016, υπόκεινται σε έως έξι κρατήσεις, γεγονός που μπορεί να μειώσει το τελικό καταβαλλόμενο ποσό, ακόμη και κατά 50%. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι κρατήσεις που επιβάλλονται στα αναδρομικά είναι οι εξής:

  • 6% εισφορά ασθένειας (χωρίς τους τόκους)
  • 20% αυτοτελής φορολόγηση στα αναδρομικά, μετά την εισφορά ασθένειας
  • 15% φόρος στους τόκους
  • 3% χαρτόσημο επί των τόκων
  • 0,6% χαρτόσημο υπέρ ΟΓΑ επί των τόκων
  • Εκ νέου φορολόγηση με τροποποιητική δήλωση, με τους ισχύοντες συντελεστές (20% και άνω)